شرایط و قوانین:
مقدمه
کاربر گرامی، با تشکر از اعتماد شما در انتخاب نمایندگی بیمه پارسیان
خواهشمند است موارد زیر را جهت استفاده بهینه از خدمات و برنامههای کاربردی نمایندگی بیمه پارسیان ، ملاحظه فرمائید.
ورود کاربران به وبسایت نمایندگی بیمه پارسیان و استفاده ازخدمات ارائه شده در این وب سایت یا برنامههای منتشرشده توسط نمایندگی بیمه پارسیان به معنای آگاهی از شرایط و قوانین استفاده از این خدمات و پذیرفتن آن میباشد. نمایندگی بیمه پارسیان متأثر از شرایط و قوانین جمهوری اسلامی ایران، شرایط و قوانین تجارت الکترونیک و قانون حمایت از مصرفکننده و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. لازم به ذکر است، شرایط و قوانین مندرج در سایت جایگزین کلیهی توافقهای قبلی محسوب میشود و استفاده از هرگونه خدمات این سامانه به عنوان یک قرارداد ضروری تلقی میشود. لذا خواهشمند است در صورت وجود هرگونه ابهام با کارشناسان ما مشورت نمایید
تعاریف
مشتری، کاربر یا بیمهگزار:
مشتری یا کاربر یا بیمهگزار به فردی گفته میشود که با اطلاعات شخصی خود نسبت به ثبت سفارش یا هرگونه استفاده از خدمات نمایندگی بیمه پارسیان اقدام نماید. شخصی که در سامانه نمایندگی بیمه پارسیان با استفاده از اطلاعات خود نسبت به ثبت سفارش، خرید یا دریافت خدمات برای شخص سومی اقدام میکند، نیز از طرف نمایندگی بیمه پارسیان به عنوان مشتری شناخته شده و ملزم به رعایت تمامی قوانین حاکم بین نمایندگی بیمه پارسیان و کاربر میباشد.
نماینده بیمه:
کلیه رابطان شرکتهای بیمهی طرف قرارداد با نمایندگی بیمه پارسیان که اصالت و اعتبار فعالیتشان از طرف شرکتهای بیمه فعال در جمهوری اسلامی ایران مورد تائید قرار گرفته باشد و طی استعلامات ادواری نمایندگی بیمه پارسیان از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد تائید قرار بگیرند.
کیف پول:
کیف پول عبارت است از موجودی کاربر در سامانه نمایندگی بیمه پارسیان که اعتبار آن ممکن است از طریق پرداخت بانکی توسط خود کاربر یا توسط نمایندگی بیمه پارسیان به واسطه خرید بیمهنامه افزایش یابد.
حریم شخصی:
نمایندگی بیمه پارسیان متعهد است در حد توان از حریم شخصی شما محافظت نماید و از جدیدترین تکنولوژیهای موجود جهت حفظ اطلاعات شما استفاده نماید. تمامی مطالب عرضهشده توسط نمایندگی بیمه پارسیان مانند متنها، طرحهای گرافیکی، لوگو، موارد قابل دانلود، کپی و تمامی محتوای تولیدشده توسط نمایندگی بیمه پارسیان تحت مالکیت نمایندگی بیمه پارسیان محسوب میشود و حق هرگونه استفاده از آنها در انحصار نمایندگی بیمه پارسیان میباشد.
شرایط و قوانین سایت
- اعتبار اعطایی در کیف پول هر فرد، غیر قابل تبدیل به پول نقد و غیر قابل انتقال به سایر کاربران سایت می باشد.
- چنانچه یکی از کاربران سایت با استفاده از کد معرف خود، شخص دیگری را به سایت معرفی کند و شخص دوم، خدمتی را از طریق کد معرف از سایت خریداری نماید، و سپس بعد از آن به هر طریقی محرز گردد که بیمهنامه مذکور، بدون اطلاع یا رضایت شخص دوم به حساب او خریداری شدهاست، در صورت انتساب خرید صورت گرفته به شخص مُعرِف، تخفیفهای دریافتی شخص معرف از آن خرید، بدون اطلاع دادن به وی از اعتبار او کسر و به اعتبار شخص دوم واریز میگردد. در صورت تکرار این عمل برای بار دوم، کلیه اعتبارات کیف پول معرف کسر میگردد و بنا به صلاحدید نمایندگی بیمه پارسیان ، حساب کاربری شخص مذکور مسدود میگردد.
- کاربر نمیتواند کد معرف خود را در هر یک از سامانهها یا پلتفرمهایی تخفیفی که ماهیت انها ارائه تخفیفهای متنوع میباشد، عرضه یا در معرض نمایش بگذارد؛ در صورت مشاهده چنین اعمالی اعتبار کیف پول کاربر، که از طریق استفاده دیگران از کد معرف وی به حساب او افزوده شده، صفر میگردد و عرضه کد معرف توسط کاربر به دیگران به معنای موافقت با این امر میباشد.
- از آنجا که محصولات ارائهشده در نمایندگی بیمه پارسیان وابسته به شرکتهای بیمه میباشد، انصراف از دریافت بیمهنامه منوط به قوانین داخلی شرکت صادرکنندهی بیمه میباشد.
- چنانچه درخواست مشتری به هر عنوان امکان عملی شدن را نداشته باشد، نمایندگی بیمه پارسیان ملزم بوده در اولین زمان ممکن بعد از ارسال درخواست توسط کاربر او را مطلع سازد و در اولین فرصت ممکن، نسبت به عودت وجه پرداختی کاربر اقدام مینماید.
- در بیمههای بدنه و بعضی از پوششهای بیمه آتش سوزی، بیمههای درمان و بیمه عمر، صدور بیمهنامه منوط به بازدید از مورد بیمه یا انجام معاینات پزشکی یا دریافت مجوزات لازم میباشد. در این موارد طبیعتا صدور بیمهنامه پس از طی مراحل فوقالذکر صورت میگیرد و ثبت درخواست از سایت نمایندگی بیمه پارسیان در موارد فوق به هیچ عنوان به منزله صادر شدن بیمهنامه نیست. در موارد مذکور ممکن است لازم باشد پس از کارشناسی تغییراتی در درخواست صورتگرفته ایجاد شود که قبل از نهایی شدن به اطلاع مشتری میرسد و در نهایت پس از طی مراحل فوق امکان صدور بیمهنامه ممکن میگردد. هزینههایی که کاربر برای معاینات پزشکی و سایر موارد فوق متحمل میگردد، از مقدمات لازم جهت احراز شرایط صدور بیمهنامه میباشد که برعهده شخص بیمهگزار است.
- در بیمههای مسافرتی لازم است بیمهگزار بیمه را قبل از ثبت مهر خروج در پاسپورت خریداری نماید؛ در غیر اینصورت بیمهنامه صادر شده فاقد اعتبار بوده و هیچ گونه مسئولیتی متوجه نمایندگی بیمه پارسیان یا شرکت بیمه نخواهد بود. زمان مناسب برای خرید بیمه از شرکتهای با قابلیت صدور عادی، ۲۴ ساعت قبل از ثبت مهر خروج از کشور و برای خرید بیمه از شرکتهای با قابلیت صدور در لحظه، تا لحظهی قبل از ثبت مهر خروج بر روی پاسپورت شخص مسافر است. با توجه به اینکه در بیمههای مسافرتی با قابلیت صدور در لحظه، اطلاعات توسط خود بیمهگزار وارد میشود، مسئولیت هرگونه ثبت اشتباه اطلاعات به عهده وارد کننده اطلاعات است و لازم است بیمهگزار تناسب بیمهنامه خریداری شده با مدارک مورد نیاز جهت سفر به کشور مقصد را حتما چک نماید.
- تمامی بیمهنامههای صادر گشته در نمایندگی بیمه پارسیان ، کاملاً مطابق با درخواست مشتری صادر میشود. تمام مواردی که مشتری در هنگام خرید در سیستمهای نمایندگی بیمه پارسیان ، اعم از وبسایت و اپلیکیشن وارد مینماید، از جمله سابقهی عدم خسارت، سطح پوششهای مالی و جانی مورد درخواست، پوششهای جانبی تکمیلی بیمهنامه و دیگر موارد انتخابی، به عنوان درخواست قطعی مشتری تلقی شده و تمام مسئولیت ناشی از انتخابهای انجام شده بر عهدهی مشتری میباشد.
- در صورت ابطال یا فسخ بیمهنامه، عودت وجه در اسرع وقت و بعد از طی شدن مراحل قانونی و مقررات بانکی صورت خواهد گرفت. بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده صرفا با توجه به مقررات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قابل ابطال یا فسخ می باشد.
- بدیهی است چنانچه به دلیل قصور یا اشتباه بیمهگزار در وارد کردن اطلاعات لازم، اختلاف قیمتی با قیمت اولیه در سامانه حاصل شود، بیمهگزار در صورت تمایل به ادامه خرید، متعهد به پرداخت مابه-التفاوت میباشد.
- حق تغییر شرایط و قوانین سایت، بدون اطلاعیه، برای نمایندگی بیمه پارسیان محفوظ بوده و کاربر باید قبل از هر خرید، شرایط و قوانین را بررسی نماید. کاربر با خرید از نمایندگی بیمه پارسیان تصدیق مینماید که از شرایط و قوانین آگاه بوده و به آن ملتزم میباشد.
- کاربران در ارسال اطلاعات خود به نمایندگی بیمه پارسیان موظف به رعایت امانت و صداقت بوده و در صورتی که عامدانه اطلاعات غلطی ارائه دهند، حق پیگیری قضایی برای جبران خسارات وارده برای نمایندگی بیمه پارسیان محفوظ است.
- اقرار می نمایم که نمایندگی بیمه پارسیان کد 521720 به نمایندگی از اینجانب فرم پرسش نامه مربوط به اطلاعات بنده رو تکمیل و امضا نماید.
محصولات قابل ارائه در نمایندگی بیمه پارسیان
نمایندگی بیمه پارسیان یک سامانه مدیریت و فروش آنلاین بیمه میباشد. در نمایندگی بیمه پارسیان هیچ گونه کالای فیزیکی که ماهیت فیزیکی آن دارای ارزش باشد، فروخته نمیشود. آنچه که کاربر میتواند از این سامانه دریافت نماید، خدمات مدیریت بیمه و خرید بیمهنامه است. استفاده از خدمات مدیریت بیمه برای کاربر رایگان و خرید بیمهنامه برای مشتری شامل هزینه میباشد. کلیه بیمههای قابل فروش در نمایندگی بیمه پارسیان با توجه به درخواست مشتری توسط نمایندگان مورد تائید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر و برای کاربران مطابق با آدرس ثبتشده ارسال میگردند.
شیوه ثبت و ارسال سفارش
- کاربر موظف است در هنگام ثبت درخواست خرید با آگاهی کامل و اطلاع از شرایط بیمهنامه درخواستی خود اطلاعات مورد نیاز جهت خرید بیمهنامه جدید را به دقت وارد نماید و در هنگام تحویل بیمهنامه جدید نسبت به تحویل بیمهنامه قبلی اقدام نماید. چنانچه اطلاعات ارسالی توسط کاربر دارای هر-گونه ایرادی باشد یا در هنگام تحویل بیمهنامه جدید، بیمهنامه قبلی تحویل نگردد، درخواست خرید کاربر غیر معتبر بوده و نمایندگی بیمه پارسیان حق پیگیری جهت جبران ضرر و زیان احتمالی را برای خود محفوظ میداند. بدیهی است، در صورت نبود شرایط ذکر شده، بیمهنامه تحویل داده نمیشود.
- کاربران میتوانند نام، آدرس و تلفن شخص دیگری را برای دریافت سفارش خود وارد نمایند و در این صورت تحویل گیرنده هنگام دریافت میبایست کارت شناسایی ارائه نماید.
- کاربران حقوقی برای دریافت فاکتور حقوقی میبایست درخواست خود را جداگانه به نمایندگی بیمه پارسیان اعلام نمایند.
- کاربر موظف است جهت نهایی نمودن سفارش، مبلغ بیمهنامه شخص ثالث را از طریق درگاه پرداخت درون سایت به صورت آنلاین پرداخت نماید. چنانچه امکان پرداخت پس از بازدید وجود داشته باشد، در هنگام ثبت درخواست به اطلاع مشتری میرسد و در این صورت نهایی نمودن درخواست منوط به پرداخت آنلاین نمیباشد.
- تحویل سفارش در مکانهایی که دارای آدرس قابل استناد نمیباشد، همانند اماکن عمومی، امکان پذیر نخواهد بود؛ به استثناء افرادی که به صورت ثابت در آن محل (به عنوان مثال کارکنان فرودگاهها) مشغول فعالیت رسمی باشند.
انصراف از خرید
کاربر میتواند در هر مرحله قبل از پرداخت مبلغ بیمهنامه، از خرید خود انصراف دهد. چنانچه درخواست انصراف پس از پرداخت مبلغ بیمه از طرف مشتری اعلام شود و بیمه درخواستی مشتری هنوز صادر نشده باشد، نمایندگی بیمه پارسیان موظف است تمامی مبالغ پرداختی را به مشتری عودت دهد. در صورتی که بیمه درخواستی مشتری صادر شده باشد، عودت وجه منوط به قبول شرکت بیمه جهت ابطال بیمه خواهد بود؛ در غیر این صورت عودت وجه مقدور نمیباشد.
مدت قرارداد
از لحظه ورود کاربر با نام کاربری اختصاصی خود، کاربر میتواند از خدمات نمایندگی بیمه پارسیان استفاده نماید. ورود کاربر به معنی قبول همکاری با نمایندگی بیمه پارسیان میباشد. کاربر میتواند در هر لحظه از حساب کاربری خود خارج شود یا اپلیکیشن نمایندگی بیمه پارسیان را از روی دستگاه خود حذف نماید؛ اما این موضوع به منزله انصراف از همکاری با نمایندگی بیمه پارسیان نمیباشد. جهت خاتمهی همکاری کاربر میتواند درخواست خود را از طریق ایمیل (Pouya.parham@gmail.com) به پشتیبانی نمایندگی بیمه پارسیان اعلام نماید. نمایندگی بیمه پارسیان تلاش دارد تا در تمام احوال نسبت به ارائهی خدمات مطلوب به مشتری جهت حفظ همکاری اقدام نماید؛ ولی در صورت درخواست مشتری نسبت به حذف اطلاعات مشتری و قطع همکاری اقدام خواهد نمود. لازم به ذکر است استفاده از خدمات نمایندگی بیمه پارسیان هیچ محدودیتی برای مشتری جهت استفاده از خدمات بیمهای یا سامانههای مشابه شرکتها یا اشخاص دیگر ایجاد نمیکند.
محدوده جغرافیایی ارائه خدمات
در حال حاضر، نمایندگی بیمه پارسیان در مراکز تمامی استانها ، خدمات فروش بیمه ارائه مینماید. خدمات مدیریت بیمه نمایندگی بیمه پارسیان منحصر به محدوده جغرافیایی خاصی نمیباشد و کاربران از هر نقطهی جغرافیایی میتوانند از خدمات جغرافیایی مدیریت بیمه استفاده نمایند. نمایندگی بیمه پارسیان به زودی در نقاط دیگر کشور نیز به ارائهی خدمات خواهد پرداخت. جهت اطلاع میتوانید به همین صفحه مراجعه نموده یا با ما تماس بگیرید.
راههای ارتباطی
شما میتوانید از سرویسها و خدمات نمایندگی بیمه پارسیان استفاده کنید یا سفارش خود را اینترنتی ثبت کنید یا با نمایندگی بیمه پارسیان چت کنید. این ارتباط از کانالهای الکترونیکی انجام میشود و کاربر موافقت میکند که پاسخ درخواست خود را نیز به صورت الکترونیکی دریافت نماید. آدرس و شماره تلفن و ایمیل اعلامی از طرف مشتری تنها کانال رسمی ارتباط با مشتری میباشد و تمامی ارتباطات نمایندگی بیمه پارسیان با مشتری از طریق آنها صورت میپذیرد. خبر رسانیها در مورد سرویسهای ویژه، رویدادها و ... توسط نمایندگی بیمه پارسیان انجام میشود و چنانچه کاربر تمایلی به دریافت نداشته باشد میتواند از طریق وبسایت یا اپلیکیشن نسبت به مدیریت این موارد اقدام نماید.
- ممکن است نمایندگی بیمه پارسیان سؤالات نظرسنجی خود را بعد از انجام خرید یا استفاده از سامانهی مدیریت بیمه از طریق پیامک برای مشتری ارسال نماید. مسیرهای ارتباطی رسمی با پشتیبانیهای نمایندگی بیمه پارسیان از جمله شماره تلفن، سامانه پیامکی، ایمیل یا کانالهای ارتباطی شبکههای مجازی در قسمت تماس با ما درج شده و نمایندگی بیمه پارسیان فقط از طریق این سامانهها به ارتباط با مشتری میپردازد و هر گونه تماس با مشتری تحت نام نمایندگی بیمه پارسیان از طریق دیگر موارد سوء استفاده از نام نمایندگی بیمه پارسیان محسوب شده و تحت پیگرد قانونی قرار میگیرد.
محافظت از حریم خصوصی کاربران
نمایندگی بیمه پارسیان نسبت به حفظ حریم خصوصی کاربران خود متعهد است و در راستای آن از جدیدترین روشهای موجود استفاده میکند. به همین منظور اطمینان میدهیم بر اساس دستورالعمل بهبود حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمعآوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران در سامانهها و سکوهای مجازی (ثبت شده در مصوبه ۱۲۷ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور)، اطلاعات واردشده توسط شما (کد ملی، شماره تماس، آدرس و...) به صورت رمزنگاری شده در بانک دادههای نمایندگی بیمه پارسیان ذخیره میشوند و فقط برای سفارش، خرید، صدور، ارسال و پشتیبانی بیمه و یا اطلاعرسانی مورد استفاده قرار میگیرند. علاوه بر این شما میتوانید در صورت تمایل این اطلاعات را با ارسال درخواست کتبی به آدرس شرکت « نمایندگی بیمه پارسیان » به طور کامل از بانک دادههای نمایندگی بیمه پارسیان حذف کنید.
قوانین عمومی بیمهنامه
شرایط عمومی بیمه شخص ثالث ماده اول ـ تعاریف : الف) بیمهگر شرکت و یا موسسه بیمه مجاز به انجام بیمه اجباری مسولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث میباشدکه پیشنهاد بیمه را دریافت و به موجب این بیمهنامه مسولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه مشمول بیمه را بیمه مینماید. ب) بیمهگذار شخص یا موسسهای است که نام او تحت این عنوان در شرایط خصوصی بیمهنامه ذکر شده باشد. مالک وسیله نقلیه مورد بیمه و هرکسی که بهدستور و اجازه او یا بیمهگذار نگهداری و رانندگی وسیله نقلیه مورد بیمه را به عهده داشته باشد از لحاظ این بیمهنامه « بیمهگذار » تلقی میشود. پ) اشخاص ثالث :کلیه اشخاصی که در اثر حوادث وسایل نقلیه موتوری زمینی دچار زیانهای بدنی ویا مالی میشود، اعم از اینکه داخل یا خارج وسیله نقلیه مورد بیمه باشند از جهت این بیمهنامه « ثالث » تلقی میشوند بهاستثنای اشخاص زیر : ۱) بیمهگذار طبق تعریف بند «ب» فوق و کلیه کسانیکه مسولیت آنها مسولیت بیمهگذار تلقی میگردد. ۲) کارکنان بیمهگذار مسئول حادثه حین کار و انجام وظیفه ۳) همسر، پدر، مادر، اولاد و اولاد اولاد و اجداد تحت تکفل بیمهگذار در صورتیکه سرنشین وسیله نقلیهای باشند که راننده یا بیمهگذار مسئول حادثه باشد. ۴) رانندهای که حادثه منحصرا در نتیجه خطای او ایجاد شده باشد ولی در صورت تصادف دو یا چند وسیله نقلیه چنانچه رانندگان آنها در ایجاد حادثه مقصر باشند در برابر یکدیگر ثالث تلقی میشوند و زیان وارد به آنها با توجه به درجه مسئولیت آنها در مقابل یکدیگر احتساب خواهد شد. ۵) رانندهای که حادثه در اثر عمد او ایجاد شده و همچنین رانندهای که فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او باطل شده باشد. ت) خسارت بدنی : هر نوع صدمه و زیانی است که در اثر حوادث مشمول بیمه به بدن انسان وارد شود و به عارضه، جرح، نقص عضو و از کار افتادگی دائم و فوت شخص منجر گردد. ث) خسارت مالی : منظور از خسارت مالی هر گونه زیان مستقیمی است که در اثر حوادث مشمول بیمه بهاموال و اشیاء تحت مالکیت یا تصرف قانونی اشخاص ثالث وارد شود. ج) حوادث : منظور از حوادث مذکور در این قرارداد هرگونه تصادف یا سقوط یا آتش سوزی و یا انفجار وسایل نقلیه موتوری زمینی مشمول بیمه و یدک و تریلر متصل به آنها و خسارتهائی است که از محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد شود. چ) وسیله نقلیه موتوری زمینی : منظور از وسایل نقلیه موتوری زمینی هر نوع وسیله حمل و نقل است که با قدرت موتور روی زمین یا ریل به حرکت در میآید و مشخصات آن در شرایط خصوصی بیمهنامه ذکر شده است. یدک و تریلر نیز در صورتیکه به یک وسیله نقلیه موتوری زمینی متصل باشند و نیز محمولات وسایل نقلیه موتوری زمینی و محمولات یدک و تریلر متصل به آنها درحکم وسیله نقلیه موتوری زمینی است. ح) یدک و تریلر عبارت از هر شیئی است که به وسیله نقلیه متصل گردد. ۱) فصل اول ـ خطرهای مشمول بیمه و خطرهای خارج از شمول بیمه ماده دوم : بیمهگر مسئولیت مدنی بیمهگذار را در مقابل اشخاص ثالث به سبب حوادث وسیله نقلیهای که مشخصات آن در شرایط خصوصی این بیمهنامه ذکر شده است بیمه مینماید و تعهد میکند طبق شرایط این بیمهنامه در صورت وقوع حوادث مشمول بیمه زیانهای بدنی و مالی وارد به اشخاص ثالث را با توجه به حداقل تضمین مذکور در آئین نامههای اجرائی قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث مصوب ۲۹ دی ماه ۱۳۴۷ و حداکثر تا میزان مذکور در شرایط خصوصی بیمهنامه جبران نماید. ماده سوم : موارد زیر از شمول بیمه خارج است : ۱) خسارتهای ناشی از « فرس ماژور » از قبیل جنگ، سیل و زلزله. ۲) خسارتهای مستقیم و یا غیر مستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیو اکتیو. ۳) خسارتهای وارد به محمولات وسایل نقلیه مورد بیمه. ۴) خسارتهای ناشی از محکومیت جزائی و پرداخت جرائم. ۵) خسارتهای وارد به متصرفین غیر قانونی وسایل نقلیه یا رانندگان فاقد گواهینامه. ۶) خسارتهای وارد به بیمهگذار یا کالاها و اموال، اجناس، ساختمانها و وسایل نقلیه تحت مالکیت یا تصرف بیمهگذار. ۷) خسارتهای ناشی از حوادثی که در خارج از کشور اتفاق میافتد مگر اینکه توافقی بین بیمهگر و بیمهگذار در این موضوع شده باشد. ۲) فصل دوم ـ وظایف و تعهدات بیمهگذار الف) اظهار مطالبی که در ارزیابی خطر مؤثر است : ماده چهارم : بیمهگذار مکلف است که در موقع تسلیم پیشنهاد بیمه اولا- نوع، مدل، سال ساخت، شماره موتور، شماره شاسی، شماره شهربانی، قدرت موتور ( و یا حجم سیلندر )، مورد استعمال و ظرفیت مسافر گیری یا بار گیری مجاز وسیله نقلیه مورد بیمه و همچنین یدک و تریلر متصل به وسیله نقلیه مذکور و حرفه و شغل خود و هر گونه اطلاعی که درباره کیفیت خطر دارد به ویژه آنها که در ارزیابی خطر مؤثر است به طور کامل و صحیح کتبا به بیمهگر اعلام دارد تا بیمهگر بتواند با توجه به مشخصات خطر، حق بیمه مربوطه را تعیین نماید. ثانیا- در طول اعتبار قرارداد بیمه عواملی را که موجب تشدید خطر میشود ظرف پانزده روز کتبا به اطلاع بیمهگر برساند. هر گونه اظهار خلاف واقع هر چند تأثیری در و قوع خسارت نداشته باشد در صورتیکه از روی سوء نیت باشد و سوء نیت مذکورمحرز گردد، موجب بطلان قرارداد بیمه خواهد بود ( ماده ۱۲ قانون بیمه مصوب ۱۳۱۶ ). در صورتیکه سوء نیت بیمهگذار مسلم نشود بیمهگذار ملزم است حق بیمهای را که در صورت اعلام صحیح خطر باید بپردازد به بیمهگر بدهد. ب) پرداخت حق بیمه : ماده پنجم : با صدور بیمهنامه، بیمهگذار مدیون حق بیمه مربوطه میشود و موظف و متعهد است که حق بیمه مذکور در این قرارداد و اوراق الحاقی را طبق شرایط خصوصی قرارداد بیمه به بیمهگر بپردازد. حق بیمه جز در مواردی که توافق خاص و کتبی بین بیمهگر و بیمهگذار به عمل آمده باشد، باید یکجا و هنگام صدور بیمهنامه یا در سررسید مذکور در بیمهنامه پرداخت گردد. به هر حال شروع تأمین بیمهگر منوط به پرداخت اولین حق بیمه مقرر میباشد چنانچه بیمهگذار حق بیمه مربوطه را پس از صدور بیمهنامه و یا در سر رسید مذکور در بیمهنامه بپردازد، تأمین بیمهگر بعد از پنج روز از تاریخ شروع بیمه یا از ظهر روز سررسید مذکور معلق میشود و بیمهگر تعهدی نسبت به جبران خسارت وارد در مدت تعلیق ندارد. پس از انقضای یک ماه از تاریخ شروع تعلیق، بیمهگر حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. بیمهگذار در هر حال مدیون حق بیمه زمان تعلیق تا تاریخ فسخ خواهد بود. پ) اعلام خسارت : ماده ششم : بیمهگذار موظف است به محض اطلاع از وقوع حادثه جریان را بلافاصله و حداکثر ظرف پنج روز بهاطلاع بیمهگر برساند و متعاقبا گزارش مقامات انتظامی و کلیه مدارک مربوط به علل و کیفیات وقوع حادثه، تاریخ و محل وقوع حادثه و هر گونه ادعا و مطالبه غرامت از طرف اشخاص ثالث، نام و نشانی زیان دیده، نام و نشانی شهود احتمالی و هر نوع اسناد و مدارک و اطلاعاتی که درباره حادثه در اختیار دارد به بیمهگر تسلیم کند. هرگاه در اثر تأخیر و یا اطلاع ندادن بیمهگذار یا عدم تسلیم مدارک و اسناد در خواستی زیانی متوجه بیمهگر شود بیمهگر حق مراجعه و مطالبه زیان مذکور را از بیمهگذار خواهد داشت. ت) عدم سازش : ماده هفتم : حق توافق و تصفیه خسارتهای مشمول این بیمهنامه تا میزان تعهد بیمهگر در کلیه مراجع و مراحل قضائی برای بیمهگر محفوظ است و بیمهگذار و نمایندگان او بدون موافقت کتبی بیمهگر حق سازش و توافق با اشخاص ثالث را ندارد. در هر حال بیمهگر حداکثر تا حدود مبالغ بیمه شده جوابگوی خسارتهایی است که میزان آنها از طرف کارشناسان خود یا کارشناسان مراجع صلاحیت دار قضائی تعیین و برآورد شده و مطابق مقررات قانونی و مواد و شرایط این بیمهنامه قابل پرداخت باشد. ۳) فصل سوم ـ تعهدات بیمهگر : ماده هشتم : بیمهگر متعهد است که خسارت وارد به اشخاص ثالث را با توجه به مواد و شرایط این بیمهنامه و ضمائم و ملحقات آن حداکثر تا حدود مبلغ بیمه شده به اشخاص ثالث زیان دیده بپردازد. ماده نهم : میزان تعهد بیمهگر در هر حادثه و نسبت به هر خسارت بدنی و مالی در شرایط خصوصی بیمهنامه قید میگردد. تعهد مذکور نباید از میزان حداقل مقرر در آئین نا مههای اجرائی قانون بیمه اجباری کمتر باشد. ماده دهم : کسانیکه در اثر حوادث وسایل نقلیه موتوری به دیگران زیان بدنی وارد آورند موظفند کمکهای اولیه لازم را برای نجات مصدومین به عمل آورند. هزینههائی که از این بابت متحمل میشوند تا میزان ۲۰ % کل خسارت در مقابل ارائه اسناد مثبته از طرف بیمهگر جبران خواهد شد. ماده یازدهم : جبران خسارتهای بدنی و مالی که در اثر محمولات وسایل نقلیه به اشخاص ثالث وارد میشود بر عهده بیمهگر خواهد بود. لکن در هر حال خسارتهای ناشی از عملیات حین بارگیری و بار اندازی و خسارتهایی که به خود محمولات وسیله نقلیه مورد بیمه وارد میشود از شمول تعهدات مندرج در این بیمهنامه خارج است. ماده دوازدهم : در صورتیکه راننده وسیله نقلیه مورد بیمه هنگام وقوع حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی او باطل شده یا مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی متناسب با نوع وسیله نقلیه مورد بیمه نباشد و موجب خسارت اشخاص ثالث گردد، بیمهگر حق دارد پس از پرداخت خسارت وارد به اشخاص ثالث به مسئول حادثه مراجعه و خسارتهای پرداخت شده و زیانها و هزینههائی که از این بابت متحمل شده است مسترد دارد. ماده سیزدهم : خسارتهایی که در اثر مستی راننده وسیله نقلیه مورد بیمه به اشخاص ثالث وارد میشود تا حدود مبلغ بیمه شده از طرف بیمهگر جبران میشود و سپس از مسئول حادثه مطالبه و به نفع بیمهگر وصول خواهد شد. ولی در هر حال خسارت وارد به رانندهای که حادثه در اثر مستی او ایجاد شده باشد قابل پرداخت نیست. ۴) فصل چهارم ـ برآورد و تصفیه خسارت الف) برآورد خسارت ـ ماده چهاردهم : برآورد خسارتهای وارد به اشخاص ثالث به وسیله کارشناس یا کارشناسان صورت میگیرد. در صورت عدم توافق در میزان خسارت طبق ماده « ۲۳ » این بیمهنامه عمل خواهد شد. ب) تصفیه خسارت ـ ماده پانزدهم : پس از آنکه بیمهگذار و اشخاص ثالث مدارک و اطلاعات لازم و مورد درخواست بیمهگر را تسلیم کردند رسیدگی به پرونده خسارت به منظور تصفیه خسارت موضوع آن آغاز میشود. خسارت ظرف مدت پانزده روز از تاریخ توافق طرفین و در صورت ارجاع به داوری یا طرح در محاکم صلاحیتدار ظرف پانزده روز از تاریخ اعلام رأی قطعی داوران یا دادگاه صالح تصفیه میشود. هنگام تصفیه قطعی خسارت کلیه مبالغی که قبلا بیمهگر بابت همان حادثه پرداختهاست از مبلغ نهائی کسر خواهد شد. ۵) فصل پنجم ـ مقررات مختلف انتقال وسیله نقلیه : ماده شانزدهم : از تاریخ انتقال وسیله نقلیه مورد بیمه به هر حال عنوان حقوقی به دیگری ،قرارداد بیمه خودبهخود به مالک جدید منتقل میشود. انتقال گیرنده موظف است ظرف پانزده روز از تاریخ انتقال شماره بیمهنامه تاریخ دقیق انتقال وسیله نقلیه، نام و نام خانوادگی خود، آدرس و شغل، مورد استعمال تازه وسیله نقلیه را بهوسیله نامه سفارشی یا در قبال دریافت رسید به بیمهگر اطلاع دهد و باقیمانده حق بیمه اضافی را در صورتیکه مشمول اضافه حق بیمه گردد بپردازد. در صورتیکه ظرف پانزده روز تمام از تاریخ انتقال مراتب فوق به بیمهگر اطلاع داده نشد، انتقال گیرنده مسئول هر نوع زیانی است که از این بابت به بیمهگر وارد شود. تشدید خطر ـ ماده هفدهم : در صورت تشدید خطر موضوع بیمه، بیمهگر حق تجدید نظر در میزان حق بیمه را دارد. در اینصورت بیمهگر اضافه حق بیمه را تعیین و به بیمهگذار پیشنهاد مینماید در صورتیکه بیمهگذار حاضر به قبول و پرداخت آن نشود، بیمهگر حق فسخ قرارداد بیمه را خواهد داشت و اگر تشدید خطر در نتیجه عمل خود بیمهگذار باشد میتواند خسارت وارده را نیز از مجرای محاکم عمومی از او مطالبه کند. درصورتیکه بیمهگر پس از اطلاع از تشدید خطر به نحوی از انحاء رضایت به بقای قرارداد بیمه بدهد مثل آنکه اقساطی از وجه بیمه ( حق بیمه ) را پس از اطلاع از مراتب، از بیمهگذار قبول گردد یا خسارت بعد از وقوع حادثه را پرداخته باشد دیگر نمیتواند به مراتب مذکور استناد کند. وصول اقساط حق بیمه بعد از اطلاع از تشدید خطر یا پرداخت خسارت پس از وقوع حادثه دلیل بر رضایت بیمهگر به بقای قرارداد بیمه میباشد. ( ماده ۱۶ قانون بیمه مصوب ۱۳۱۶ ) جایزه تخفیف در حق بیمه ـ ماده هیجدهم : در صورتیکه در مدت اعتبار بیمهنامه خسارتی اعلام نشود و بیمهگذار موجب پرداخت خسارتی از طرف بیمهگر نگردد، هنگام تجدید بیمهنامه به میزان زیر از حق بیمه به بیمهگذار تخفیف داده میشود : سال اول دوم سوم چهرم پنجم ششم هفتم هشتم نهم دهم یازدهم دوازدهم سیزدهم چهاردهم تخفیف 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 تشدید خسارت ـ افزایش حق بیمه ـ ماده نوزدهم : در صورتیکه بیمهگذار مرتکب بی مبالاتی و بی احتیاطیهای مکرر شود، حق بیمه اضافی نسبت به حق بیمه اصلی برای بقیه مدت قرارداد دریافت خواهد شد. محرومیت از دریافت خسارت ـ ماده بیستم : هر نوع خدعه و تبانی اشخاص ثالث یا ارائه مدارک مجعول که مؤثر در موضوع باشد، در صورت اثبات، موجب محرومیت از دریافت خسارت میگردد. مدت قرارداد بیمه و تمدید آن ـ ماده بیست و یکم : آغاز و انجام و مدت اعتبار قرارداد بیمه و ترتیب تمدید آن در شرایط خصوصی بیمهنامه قید میگردد. فسخ قرارداد بیمه ـ ماده بیست ودوم : قرارداد حاضر با ارسال یک اخطار یه قبلی پانزده روز در موارد زیر قابل فسخ است : الف) فسخ از طرف بیمهگر ۱) در صورت عدم پرداخت حق بیمه مقرر ۲) بعد از هر خسارتی که بیمهگر ملزم به جبران آن گردد. ۳) در صورت تشدید خطر مگر آنکه توافقی بین طرفین حاصل شود. ۴) در صورت اعسار یا ورشکستگی بیمهگذار تبصره - در مورد فوق طلبکاران بیمهگذار با تحصیل موافقت بیمهگر میتوانند قرارداد بیمه را ابقاء کنند. ب) فسخ از طرف بیمهگذار ۱) در صورتیکه وضعیت تشدید کننده خطر در بیمهنامه ذکر شده از بین برود و بیمهگر حاضر نشود تخفیفی در حق بیمه بدهد. ۲) در صورت توقیف وسیله نقلیه مورد بیمه. ۳) درصورت ورشکستگی بیمهگر ( یا سلب صلاحیت بیمهگر انجام عملیات بیمه اجباری موضوع قانون) پ) انفساخ ـ در صورت از بین رفتن کلی وسیله نقلیه مورد بیمه قرارداد بیمه منفسخ خواهد شد. تبصره « ۱ » در صورت انفساخ یا فسخ قرارداد از طرف بیمهگر حق بیمه مربوط به بقیه مدت بیمهنامه به بیمهگذار مسترد میشود و در صورت فسخ از طرف بیمهگذار حق بیمه طبق تعرفه کوتاه مدت مذکور در آئین نامه اجرائی قانون بیمه اجباری محاسبه میشود. تبصره « ۲ » چنانچه بیمهگذار تصمیمی دایر به فسخ اتخاذ کند، باید مراتب را به وسیله نامه سفارشی به بیمهگر اطلاع دهد و ضمنا اصل بیمهنامه و گواهی بیمه را پیوست درخواست خود نماید. بیمهگر نیز در صورت تصمیم فسخ باید نظر خود را به وسیله نامه سفارشی یا تلگراف که به آخرین نشانی بیمهگذار میفرستند اعلام کند اثر فسخ در تمام موارد، پانزده روز پس از ارسال نامه سفارشی یا تسلیم تلگراف به اداره تلگراف شروع میشود. داوری ـ ماده بیست وسوم : بیمهگر و بیمهگذار و همچنین بیمهگر و اشخاص ثالث سعی خواهند کرد که کلیه اختلافات ناشی از این قراداد را به طریق داوری حل و فصل کنند. مرور زمان ـ ماده بیست و چهارم : مرور زمان دعاوی مربوط به این بیمهنامه از تاریخ وقوع حادثه دو سال میباشدو هر نوع اقدام ذینفع به منظور مطالبه خسارت اعم از ارسال نامه یا تلگراف یا اظهار نامه قاطع مرور زمان خواهد بود. مدت مرور زمان جدید بعد از انقطاع یک سال است. حدود جغرافیائی اعتبار بیمهنامه ـ ماده بیست و پنجم : اعتبار این بیمهنامه در داخل خاک ایران است مگر آنکه توافقی در این مورد بین بیمهگر و بیمهگذار حاصل شده باشد.