بیمه مهندسی

شکست ماشین آلات

شکست ماشین آلاتکارخانجات و بطور کلی هر دستگاهی که در مجموعه تاسیسات کار میکند ممکن است در اثر عواملی مانند نقص فنی، خطای انسان در هنگام بهره برداری و یا عامل خارجی آسیب ببیند و نیازمند تعمیر و یا تعویض گردد.

هزینه این موارد باضافه مواد اولیه که در اثر شکست ماشین از بین رفته و همچنین کارهای ساختمانی و مواد اولیه که آسیب دیده است از محل بیمه نامه قابل جبران می باشند.

در بیمه شکست ماشین آلات که یک بیمه نامه تمام خطر می باشد خسارات فیزیکی و غیر قابل پیش بینی و ناشی از حادثه که در طول مدت بیمه اتفاق افتاده باشند پرداخت می شوند.

میشوند  . آنچه که در بیمه شکست ماشین آلات اهمیت دارد مدیریت ، تعمیرات و نگهداری و بازرسی توسط   بهره بردار و سیستم ایمنی و آتش نشانی می باشد.

در بیمه شکست ماشین آلات هزینه جایگزینی ماشین آلات و یا تاسیسات تحت پوشش قرار می گیرد ، بنابراین مواردی مانند هزینه حمل ، حقوق و عوارض گمرکی ، هزینه نصب و کارهای ساختمانی نیز قابل بیمه شدن می باشد.

باید توجه داشت که این بیمه نامه هزینه تعمیر و نگهداری را جبران نمی کند بلکه یک بیمه حادثه ای بوده و کیفیت سیستم تعمیر و نگهداری در ارزیابی ریسک مؤثر می باشد.

سازه های تکمیل شده

سازه های تکمیل شدهاین بیمه نامه بیمه خطرات معین بوده و برای سازه هائی مانند پل ، راه ، ساختمان ، اسکله و سد که در حال بهره برداری می باشند و در برابر خطراتی نظیر سیل ، زلزله ، نشست زمین ، تصادم ، عملیات خرابکارانه و آتش سوزی آسیب پذیر میباشند ، صادر می گردد.

برخی از موارد بیمه ای مانند ساختمان در برابر آتش سوزی آسیب پذیرند که در اینصورت خطر آتش سوزی نیز پوشش داده میشود ولی در مواردی مانند سد لزومی به افزودن خطر آتش سوزی نمی باشد.

با توجه به سرمایه های زیاد و در معرض خطر سازه های تکمیل شده اخذ این بیمه نامه میتواند در هنگام وقوع حادثه خسارات و زیان وارده به سازه و در نهایت به کشور را جبران نماید.

عدم النفع ناشی از شکست ماشین آلات

عدم النفع ناشی از شکست ماشین آلاتبیمه شکست ماشین آلات خسارت فیزیکی وارد به ماشین و تاسیسات کارخانه را جبران میکند و کلیه هزینه های جایگزینی قابل بیمه شدن می باشند.

جایگزینی ماشین خسارت دیده زمان بر می باشد و اگر در یک خط تولید دستگاهی از کار بیافتد بقیه خط تولید نیز قابل بهره برداری نیست بنابراین صاحب کار ضرر و زیان مالی ناشی از عدم تولید را نيز متحمل می شود.

در اين مدت صاحبكار هزینه های جاری ، حقوق کارکنان ، بهره وام و مانند اینها را متحمل شده باضافه اینکه سودی عاید صاحب کار نمی شود.

بیمه عدم النفع ناشی از شکست ماشین آلات ضرر و زیان مالی ناشی از عدم تولید را برای خطراتی که در بیمه شکست ماشین آلات قابل بیمه شدن میباشد جبران مینماید بنابراین هر چند که بیمه شکست ماشین آلات پیش نیاز بیمه عدم النفع نمیباشد ولی قاعدتاً اخذ بیمه شکست ماشین آلات قبل از بیمه عدم النفع منطقی تر می باشد.

بیمه عدم النفع ضرر و زیان ناشی از عدم تولید حوادثی را میپردازد که در بیمه شکست ماشین آلات قابل بیمه شدن می باشند.

آمار خسارتهای وارده در کارخانجات نشان میدهد که در بسیاری از موارد خسارت عدم النفع به مراتب بیشتر از خسارت فیزیکی وارده به ماشین آلات و تاسیسات میباشد بنابراین اخذ این بیمه نامه همراه با بیمه شکست ماشین آلات توصیه می گردد.

ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاری

ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاریاین بیمه نامه که ابزار کار پیمانکاران مجری پروژه های عمرانی و زیر بنائی و یا بطور کلی خسارت فیزیکی وارد به دستگاههائی مانند لودر ، بولدوزر ، سایدبوم ، جرثقیل ، دستگاه جوش ، پمپ ، کمپرسور و مانند اینها را بصورت تمام خطر بیمه می نماید.

دستگاههائی که بعنوان ابزار کار پیمانکار بکار میروند اگر خود کششی باشند ماشین آلات و اگر توسط ماشین جابجا شوند تجهیزات نامیده می شوند. مثلاً لودر یا لیفتراک، جزء ماشین آلات و کمپرسور و پمپ جزء تجهیزات محسوب می شوند.

تجهیزات و ماشین آلات پیمانکاران با ضمیمه کردن الحاقیه در بیمه تمام خطر نصب و پیمانکاران نیز قابل بیمه شدن میباشند ولی در آنجا نیز محاسبات حق بیمه این موارد سالیانه است و دارای فرانشیز جداگانه می باشد.

نرخ و شرایط این نوع بیمه بستگی به نوع ماشین و محل کار دارد. خطراتی نظیر سیل، زلزله، صاعقه، طوفان، تصادم، سرقت، آتش سوزی، افتادن از بلندی و ریزش کوه و تونل و غیره جزء حوادث تحت پوشش می باشند.

فساد کالا در سردخانه

فساد کالا در سردخانهسردخانه که یک کارخانه و در مقیاس بزرگتر شبیه یک فریزر میباشد و به عبارت دیگر سیکل تبرید که در کل سردخانه وجود دارد عیناً شبیه یک دستگاه فریزر می باشد. در سردخانه ها میوه جات ، مواد پروتئینی و یا شیمیائی انبار می شوند.

شرایط نگهداری ممکن است فقط پائین آوردن درجه حرارت و نگهداری آن در یک درجه حرارت معین باشد و یا اینکه علاوه بر درجه حرارت ، ترکیب هوای داخل محفظه نیز باید تغییر یافته و به همان صورت نگه داشته شود. عدول از هر کدام موجب فساد کالا خواهد شد.

 اگر به هر علتی در سیکل تبرید که شامل کمپرسور ، کندانسور ، اواپراتور ، شیر انبساط و لوله کشی فی ما بین اینها می باشد شکستی رخ دهد و مبرد تخلیه گردد و یا بعلت قطع برق و نداشتن ژنراتور اضطراری سیستم کار نکند و یا دما سنجی که درجه برودت را نشان میدهد به درستی کالیبره نشده و با دما سنج مرجع کنترل نشود شرایط نا مساعد گردیده و کالا شروع به فاسد شدن می کند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که کالاها بسته به نوع آنها مدت زمانی بدون اینکه فاسد شوند سالم باقی می ماند و این زمان از یک کالا به کالای دیگر متفاوت است و در نرخ بیمه مؤثر است. در هنگام صدور بیمه نامه این زمان باید از طرف متقاضی در پرسشنامه قید گردد.

بیمه فساد کالا در سردخانه تنها بیمه مهندسی است که پیش نیاز دارد و بر اساس مفاد مندرج در پاراگراف اول بیمه نامه می بایست بیمه شکست ماشین آلات برای سردخانه صادر شود ، بنابراین در هنگام صدور بیمه نامه سردخانه باید بیمه شکست ماشین آلات نیز اخذ گردد.

بویلر و مخازن تحت فشار

بویلر و مخازن تحت فشاراستفاده از بخار در صنایع موجبات انفجار بویلر و خسارت به اشخاص ثالث اعم از بدنی و یا مالی و همچنین اموال مجاور متعلق به صاحب بویلر می گردد.

بنابراین این بیمه نامه نخستین بیمه نامه ای است که در صنعت بیمه در رشته بیمه های مهندسی صادر شده است.

امروزه در کشورهای پیشرفته صنعتی بویلر و مخازن تحت فشار بر اساس قانون باید بصورت دوره ای توسط مهندسین ذیصلاح بازدید شوند تا از نظر عدم نقص فنی و سالم بودن سیستمهای ایمنی اطمینان حاصل شود. شرکتهای بیمه در بخش مهندسی با صدور بیمه بویلر و مخازن تحت فشار خدمات بازدید اولیه و صدور گواهی سالم بودن را نیز انجام می دهند.

این بیمه نامه خسارت بویلر و مخزن را که ناشی از انفجار فیزیکی و یا شیمیائی باشد را پرداخت نموده ، خسارت جانی و مالی به اشخاص ثالث و همچنین خسارت اموال مجاور متعلق به بیمه گذار را نیز تحت پوشش قرار می می دهد.

تجهیزات الکترونیکی

تجهیزات الکترونیکیرایانه ، تجهیزات مهندسی ، پزشکی و فیلمبرداری که از نظر وزن و حجم ممکن است در مقایسه با تجهیزات یک کارخانه بسیار کوچکتر باشند ولی اکثراً دارای ارزش بالائی می باشند.

این وسایل در برابر خطراتی نظیر زلزله ، سیل ، افتادن در هنگام جابجائی ، خطای انسانی در استفاده از آنها و بویژه در مناطقی که دارای رعد و برق زیاد هستند مدارهای الکترونیکی به علت نبودن برق گیر آسیب می بینند ، بنابراین بیمه تجهیزات الکترونیکی مخصوص آنها طراحی شده که یک بیمه نامه تمام خطر و در سه بخش می باشد.

بخش اول خسارت فیزیکی وارد به دستگاه یا سخت افزار را بیمه می کند ، بخش دوم نرم افزار و بخش سوم هزینه های جانبی مانند کرایه یک دستگاه به جای مورد آسیب دیده را تحت پوشش قرار می دهد.

تمام خطر نصب

این بیمه نامه نیز برای پروژه های عمرانی و زیر بنائی در حال احداث صادر می شود و در حقیقت برای نصب دستگاهها می باشد.

به عنوان مثال نصب یک دستگاه چیلر در موتورخانه تا پروژه احداث نیروگاههای آبی ، گازی ، بخار ، بادی و اتمی ، احداث خط لوله جهت انتقال آب ، گاز ، نفت ، خطوط انتقال نیرو ، کارخانجات پتروشیمی ، پروژه های انرژی در ساحل و فرا ساحل و احداث هر نوع کارخانه و غیره جزء موارد بیمه در بیمه تمام خطر نصب می باشند.

این بیمه نامه خسارتهای فیزیکی غیر قابل پیش بینی ناشی از حادثه را جبران می کند. حوادث تحت پوشش شامل حوادث طبیعی مانند سیل ، زلزله ، طوفان ، صاعقه ، سونامی ، آتشفشان ، نشست زمین ، زمین لرزه و بطور کلی کلیه حوادثی که بشر در ایجاد آنها دخالتی ندارد و همچنین حوادث ناشی از اجرای کار مانند آتش سوزی ، انفجار از هر نوع ، افتادن اشیاء هنگام جابجائی ، خطا در نصب ، سهل انگاری پیمانکاران ، دزدی با شکست حرز و غیره می باشد.

شروع پوشش بیمه در بیمه تمام خطر نصب از زمانی است که اقلام مورد نصب سالم در سایت تخلیه شوند و بعد از آن کالاهای انبار شده در انبارهای گوناگون ، هنگام نصب ، آزمایش و راه اندازی را بصورت تمام خطر تا تحویل موقت تحت پوشش قرار می دهد.

بعد از تحویل موقت ، بیمه نامه وارد دوره نگهداری میشود که دامنه پوشش بستگی دارد به نوع پوشش نگهداری که در هنگام صدور بیمه نامه پیمانکار مربوطه اخذ نموده است.

بر اساس ماده 21 شرایط عمومی پیمان ، پیمانکاری که برنده مناقصه است باید کار خود را نزد شرکت بیمه ای که صاحبکار تائید مینماید بیمه نموده و آن بیمه نامه را تا تحویل موقت معتبر نگه دارد. بنابراین پیمانکار اصلی نرخ و شرایط بیمه نامه را با ارائه مدارک لازم برای صدور بیمه نامه از شرکت یا شرکتهای بیمه اخذ نموده و جهت تائید به صاحبکار ارائه می کند.

در صورتیکه کار به موقع به بهره برداری نرسد وظیفه تمدید بیمه نامه با پیمانکار اصلی است البته بیمه گر نیز یکماه مانده به تحویل موقت و یا زمان شروع دوره نگهداری پیش بینی شده در بیمه نامه فرم یادآوری به بیمه گزار ارسال مینماید و این یک یادآوری مهم بشمار می رود.

بیمه گزار در بیمه تمام خطر نصب و پیمانکاران شامل صاحبکار ، پیمانکار اصلی و کلیه پیمانکاران فرعی ، مهندسین مشاور و بانک و موسسه وام دهنده می باشند. کلیه پیمانکاران مجری اعم از اصلی و فرعی تحت یک بیمه نامه تمام خطر بیمه می شوند.

تمام خطر پیمانکاران

این بیمه نامه کلیه خطراتی که بیمه گزار را تهدید می کند و در پیمان جزء ریسک وی و کارفرما می باشد تحت پوشش قرار می دهد و بدین جهت از دیدگاه بیمه گزار تمام خطر نامیده می شود. بیمه تمام خطر پیمانکاران برای پروژه های عمرانی و زیر بنایی نظیر ساختمان سازی ، راه ، راه آهن ، پل و سد که در حوزه فعالیت مهندسین عمران  (راه و ساختمان) می باشد ، صادر می شود.

این بیمه نامه خسارتهای فیزیکی ، غیر قابل پیش بینی و ناشی از حادثه را جبران می نماید. خطرات تحت پوشش در این  بیمه نامه شامل کلیه خطرات به جز آنهایی است که صراحتا در بیمه نامه استثناء   شده اند ، به عبارت روشن تر حوادث طبیعی مانند: سیل ، زلزله ، صاعقه ، طوفان ، سونامی ، آتشفشان و بطــــور کــــلــــی کلیه حـــوادثـی که بشر در ایجاد آنها دخالتی ندارد به اضافه حوادث ناشی از اجرای کار مانند آتش سوزی ، انفجار فیزیکی ، و شیمیایی ، افتادن اشیاء هنگام جابجایی ، سرقت با شکستن حرز و سهل انگاری پیمانکار در اجرای پروژه از جمله خطراتی هستند که پوشش داده می شوند.

علاوه بر اینها پوششهای اضافی دیگری نیز با ضمیمه نمودن شرط داده میشود و برخی استثنائات را می توان با پرداخت حق بیمه اضافی حذف نمود و به عبارت دیگر دامنه پوشش را گسترده تر کرد.

در بیمه یاد شده علاوه بر خسارت وارد شده به پروژه ، در بخش دو بیمه نامه ، مسئولیت مدنی بیمه گزار در مقابل اشخاص ثالث نیز پوشش داده می شود. بنابراین اگر در حین انجام کار بیمه گزار اعم از صاحبکار ، پیمانکار اصلی و فرعی مرتکب خطائی شوند که خسارت بدنی یا مالی به اشخاص ثالث وارد کند این خسارت نیز تا مبلغی که در بخش دو پوشش داده شده قابل جبران می باشد.

بیمه نامه تمام خطر پیمانکاران معمولاً بعد از تحویل موقت کار یکسال نیز پوشش دوره نگهداری دارد. نوع پوشش دوره نگهداری متفاوت می باشد و در هنگام اخذ بیمه نامه باید تعیین گردد.

عدم النفع ناشی از تاخیر در بهره برداری

این بیمه نامه را صاحبکار اخذ مینماید در حقیقت بیمه نامه های مذکور در ردیف  1 و 2 این بروشور خسارات فیزیکی به پروژه ناشی از اجرای کار و همچنین در بخش دو مسئولیت مدنی بیمه گزار را بیمه مینماید ولی این بیمه نامه ضرر و زیان مالی ناشی از تاخیر در بهره برداری را به صاحبکار می پردازد.

چنانچه در حین اجرای کار خسارتی به پروژه وارد شود و آن خسارت باعث طولانی شدن زمان اجرا و به عبارت دیگر تاخیر در بهره برداری شود با توجه به قدرت اسمی پروژه و سود پیش بینی شده از سوی صاحبکار طبق شرایط بیمه نامه جبران می گردد.

این بیمه نامه دارای فرانشیز زمانی میباشد. مثلاً سه ماه به عنوان فرانشیز در نظر گرفته میشود ، بدین معنی که اگر پروژه تا سه ماه تاخیر داشت بیمه گر مبلغی را نمی پردازد ولی اگر بیش از سه ماه بود بیمه گر ضرر و زیان متناسب با مازاد به سه ماه را پرداخت می نماید.

در این نوع بیمه ممكن است فقط بدنه كشتی و یا بدنه به همراه تجهیزات و ماشین آلات آن بیمه شود.در بیمه كشتی بیمه گر با توجه به گواهی های صادره توسط موسسه رده بندی ذیصلاح و اعتبار آن با كلوز مورد تقاضا، سن ، پرچم ، نوع كشتی ، محل تردد ، ظرفیت ، ابعاد نیروی محركه ، تجربه و سابقه مالكیت و یا ادراه امور كشتی اعلام نرخ می نماید.

در این بیمه علاوه بر خسارت های وارده به بدنه كشتی ،سه چهارم مسئولیت دارنده كشتی در ارتباط با تصادم با كشتی دیگر نیز بیمه می گردد.

انواع بیمه بدنه كشتی شامل :(بر اساس كلوزهای انستیو بیمه گران لندن)

(Institute Time Clauses Hulls (1.10.1983

1- پوشش كامل(كلوز 280)
2- پوشش محدود(كلوز 289 و یا موارد دیگر)

خطرهای بیمه شده تحت كلوز280 :

الف- خسارتهای ناشی از خطرات زیر به مورد بیمه تحت پوشش می باشند:

1- حوادث دریاها ،رودخانه ها ویا دریاچه ها
2- آتش سوزی، انفجار
3- زلزله، آتشفشان، صاعقه
4- دزدی توام با اعمال زور توسط افراد خارج از كشتی  
5- به گل نشستن و برخورد با صخره
6- برخورد شناور با شناورهای دیگر(تصادم)
7- برخورد با وسائل نقلیه زمینی و اسكله
8- برخورد هواپیما یا وسیله مشابه دیگر یا اشیایی كه از آنها به كشتی سقوط كند  
9- خسارت های تاسیسات هسته ای
10- به دریا انداختن قسمتی از تجهیزات، لوازم و ماشین آلات كشتی

ب- خسارتهای ناشی از موارد زیر به بدنه كشتی نیز پوشش دارد :

1- تركیدن دیگ بخار، شكستن شفت
2- زیان های همگانی و هزینه نجات و خسارت وسیله و ادوات صیادی
3- حوادث ناشی از بارگیری ، یا بار اندازی یا جابه جا كردن كالا یا سوخت در كشتی
4- عیب مخفی
5- غفلت فرمانده ، افسران ،كاركنان یا راهنمایان كشتی
6- غفلت تعمیركنندگان یا اجاره كنندگان كشتی به شرطی كه این اشخاص بیمه گذار نباشند
7- باراتری فرمانده ، افسران یا كاركنان كشتی

بیمه هواپیما ویژگی های خاص خود را دارد و در واقع اصول فنی حاكم بر سایر رشته های بیمه بر این رشته به طور محدود حاكم است. در غالب رشته های بیمه ای بسیار خطرهای مشابه وجود دارند كه احتمال خطر تا حدود زیادی از قبل قابل پیش بینی است اما در مورد هواپیما كاملا متفاوت است. از یك طرف تعداد هواپیماهای موجود در مقایسه با تعداد اتومبیل بسیار ناچیز و از طرف دیگر تعداد خسارتها در هواپیما بسیار كم و مبلغ آن بسیار گزاف است.

انواع بیمه نامه هایی كه برای یك هواپیما صادر می شوند به شرح ذیل می باشند:

1- بیمه بدنه ، مسئولیت و لوازم یدکی :
)Hull , Liability and Spare(

بدنه هواپیما به صورت تمام خطر در روی زمین و درهوا تحت پوشش قرار می گیرد. بعضی هواپیماها كه پرواز زیادی ندارند و یا به ندرت از آنها استفاده می شود فقط در روی زمین تحت پوشش هستند
(Ground Risks Only)

علاوه بر بدنه، مسئولیت در مقابل مسافران و اشخاص ثالث در روی زمین نیز تحت پوشش می باشد كه در مواردی حد غرامت این بخش به مراتب بیشتر از ارزش هواپیما می باشد. برای پرواز هواپیما به كشورهای خارجی حتما باید دارای بیمه مسئولیت با حد غرامت مورد نظر باشد والا اجازه پرواز داده نمی شود. حق بیمه مسئولیت در برابر هر صندلی تعیین و حق بیمه مسئولیت در مقابل اشخاص ثالث برای هرهواپیما محاسبه می شود.

معمولا با اضافه كردن شرط AVN52E   ، 25% به  حق بیمه مسئولیت ها  اضافه   می شود و این شرط مسئولیت نسبت به مسافرین و اشخاص ثالث را كه ناشی از جنگ و هواپیما ربایی می باشد را پوشش می دهد. لوازم یدكی هواپیما دارای نرخ جداگانه بوده  و همراه با بدنه بیمه می شود. بار مسافرین نیز در این بخش بیمه می شود.

2- خطر جنگ:

جنگ برای مورد بیمه ای كه در حركت است مانند هواپیما به صورت جداگانه صادر می شود . در این بخش دو نوع بیمه نامه صادر می شود : خطر جنگ برای بدنه و خطر جنگ و خطرات تبعی مانند هواپیما ربایی برای مسافرین ، مسئولیت در مقابل اشخاص ثالث

3- بیمه فرانشیز:

برای بیمه بدنه هواپیما و فرانشیزی در نظر گرفته می شود كه بیمه گذار می تواند آن فرانشیز را به عنوان مبلغ مورد بیمه در یك بیمه نامه فرانشیز تحت پوشش قرار دهد. البته بیمه نامه جدید نیز یك فرانشیز خواهد داشت ولی نسبتا جزیی است. به عنوان مثال فرانشیز بیمه بدنه هواپیما 000/100 دلار تعیین شده و در بیمه فرانشیز سرمایه مورد بیمه 000/100 دلار و فرانشیز ده هزار دلار تعیین می گردد.البته بیمه گذار باید حق بیمه ای بپردازد.

4- بیمه خدمه هواپیما:

هر هواپیمایی دارای خدمه می باشند كه در صورت حادثه به آنها با یك سرمایه ای در بیمه حادثه تحت پوشش قرار می گیرند.

5- بيمه از دست دادن گواهينامه خلبانی (Loss Of Licence):

چنانچه در اثر حادثه ای خلبان به صورت موقت و یا دائمی گواهینامه اش را از دست دهد تحت پوشش این نوع بیمه می تواند قرار گیرد. در این بیمه نامه سرمایه ای برای هر خلبان تعیین می شود كه در صورت از دست دادن گواهینامه آن مبلغ به وی پرداخت می گردد.نرخ این نوع بیمه نامه با سن خلبان نسبت عكس دارد.

پروژه های عمرانی و زیر بنائی دردست احداث جهت استخراج نفت،گاز و پالایش و پخش آنها و نیز پتروشیمی وسایر كارخانجات جانبی كه درفرآیند استخراج نفت وگاز احداث می گردند،تحت عنوان انرژی درصنعت بیمه مطرح می باشند.
واضح است كه انرژی انواع گوناگون دارد و در طبیعت از یك شكل به شكل دیگر تبدیل می شود و در فرآیند تبدیل نیز از تاسیسات و ابنیه استفاده می شود كه در جای خود تحت پوشش بیمه نامه مناسب قرار می گیرد.

بعنوان نمونه در احداث سد و تبديل انرژی پتانسيل آب ذخيره شده پشت سد به انرژی الكتريكي در نيروگاه آبی، برای سد بيمه تمام خطر پيمانكاران و برای نيروگاه بيمه تمام خطر نصب صادر می گردد.
در صنعت بيمه بيشتر مواردی که در ارتباط با نفت ، گاز و پتروشیمی است، چه در هنگام ساخت و چه در زمان بهره برداری تحت عنوان انرژی بيمه می شوند.

با توجه به ماهیت ریسك و ارزش اقلام مورد بیمه ،چه در بخش ساحلی و چه در بخش فراساحلی،شركتهای بیمه داخلی نیازمند پوشش بیمه اتكائی می باشند؛ بدین صورت كه برای هركدام از پروژه های در حال اجرا و بهره برداری از شركتهای بیمه خارجی معتبر و دارای حداقل رتبه بندی A نرخ و شرایط اخذ شده و پس از موافقت بیمه گزار مازاد بر سهم نگهداری بازار داخل كشور نزد بیمه گران معتبر اتكائی می گردد.

بيمه پروژه های انرژی بر اساس قانون تاسيس بيمه مرکزی ايران و بيمه گری بايد در داخل كشور انجام گيرد. اگر پروژه ای به هر نحوی از انحاء مستقيماً در خارج بيمه گردد خلاف قانون می باشد و مورد بازخواست بيمه مرکزی ايران قرار خواهد گرفت. بنابراين بيمه نامه بايد در داخل كشور توسط یکی از شرکتهای بيمه صادر گردد ولی واگذاری به عنوان اتکائی مجاز می باشد.
پروژه های انرژی در هنگام احداث به دو بخش تقسيم بندی می شوند:

بخش اول: فراساحل (Offshore)
بخش دوم: در ساحل (Onshore)

بيمه نامه ای كه براي کارهای دریائی صادر می شود با متن خاص بوده و با بيمه نامه تمام خطر نصب كه برای کارهای Onshore صادر می شود متفاوت است. در بيمه پروژه های انرژی مسئله Warranty Surveyor  از اهميت ويژه ای برخوردار بوده و بيمه گران با توجه به آنها نرخ و شرايط می دهند و بيمه گزار نيز در حين اجرای كار بايد Warranty  را رعايت نمايد.

معمولاً حفاری چاهها، نصب جاكت، تاپ سايد Top Side  لوله کشی و تاسيسات جانبی در دريا صورت گرفته و پس از استخراج نفت يا گاز آن را با لوله به ساحل فرستاده و در پالايشگاه فرآيند تصفيه انجام می پذيرد. بدين ترتيب بخشی از كارها در دريا و بخشی ديگر در خشکی انجام می شود. با در نظر گرفتن خطرات تهديد كننده معمولاً حق بيمه بخش دریائی كار و يا به عبارت ديگر نرخ بيمه تمام خطر Offshore  بالاتر از Onshore  می باشد.

اين پروژه ها در حين بهره برداری نيز بصورت ساليانه تحت پوشش بيمه قرار می گيرند. بيمه های تمام خطر، پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی را تحت پوشش وسیعی قرار می دهند كه عمدتاً شامل حوادث طبیعی، حوادث ناشی از اجرای كار در زمان نصب، مسئوليت در مقابل اشخاص ثالث، اموال مجاور، شكست ماشين آلات، عدم النفع ناشی از شكست ماشين آلات و غيره می باشد.

جهت بيمه پروژه های عمرانی و زير بنائی تفاوتی بين شرکتهای بيمه دولتی و خصوصی وجود ندارد، هرگونه انحصار در اين زمينه برداشته شده و رقابت سالم تعيين كننده شركت برنده جهت صدور بيمه نامه خواهد بود.